Thaimaan kaduilla liikkuu monenlaista kulkuvälinettä. Autojen välissä pujottelee mopoja, välillä katukauppiaat tukkivat kaistan vaunuillaan. Kolmipyöräiset tuk-tukit tuovat oman, ei niin vaatimattoman lisänsä saastepilveen. Kun ilman lisenssiä toimiva kanakauppias huomaa poliisin lähestyvän, hän ampaisee mopollaan liikenteen sekaan kesken ruoanvalmistuksen, sivuvaunussa toimiva katugrilli liekehtien.

Liikenne on vasemmanpuoleista. Näin ainakin pääosin – liikennekulttuuri on luovaa ja esimerkiksi mopolla ajetaan yleisesti lyhyitä matkoja myös liikennevirtaa vastaan tien oikeassa laidassa.

Bangkokissa on monilla suurilla kaduilla erityisiä kaistajärjestelyjä, ja osa kaduista muuttuu yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi ja päinvastoin kellonajan ja viikonpäivän mukaan. Chiang Maissa on yksi lyhyt katu, jolla liikenne on oikeanpuoleinen.

Traveling In A Tuk Tuk In ThailandPäinvastoin kuin esimerkiksi Vietnamissa, äänimerkkiä ei yleensä käytetä ruuhkissakaan. Liikennekulttuuri on pääosin kohteliasta, vaikkakin uskaliasta. Jotkut kuljettajat varoittavat äänimerkillä tai vilkuttavat valojaan lähestyessään risteystä, ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota, koska merkitys on: ”täältä tullaan eikä väistetä”.

Ostoskassi jää vauhdissa
auton sivupeiliin

Humalassa ajaminen on ikävän yleistä, etenkin viikonloppuina ja loma-aikoina. Pitkiä reittejä ajavat bussinkuljettajat käyttävät valvomisen apuna paitsi energiajuomia, joskus myös metamfetamiinia, jolla on vaikutuksensa ajotyyliin ja onnettomuustilastoihin.

Selvästi vaarallisimpia kulkuvälineitä ovat mopot ja moottoripyörät. Bangkokin ruuhkissa autojen väleistä pujottelevat moottoripyörätaksit ovat nopea, mutta hengenvaarallinen kulkumuoto, josta oppii luopumaan viimeistään ostoskassin jäätyä jonkin auton sivupeiliin.

Polkupyöriä kaduilla ei juuri näy. Satunnainen poikkeus on taksina toimiva samlor, tuk-tukin eli motorisoidun kolmipyörän lihasvoimin poljettava alkuperäisversio. Polkupyörää ei pidetä tasa-arvoisena liikennevälineenä, eikä sille juuri anneta tilaa.