Ostoksia verotta: Thaimaan VAT Refund

vat.jpgTuristit voivat saada palautuksena takaisin tuotteiden hintaan sisältyvän arvonlisäveron, joka on Thaimaassa seitsemän prosenttia. Verovapaita ostoksia voi tehdä liikkeissä, jotka ovat liittyneet arvonlisäveron palautusjärjestelmään. Nämä kaupat tunnistaa ovenpielessä olevasta sinivalkoisesta VAT Refund for Tourists -tarrasta.

Varsin monet turistien suosimista kaupoista ja esimerkiksi useimmat tavaratalot ovat mukana järjestelmässä. Pienimmissä kaupoissa tuotteet ovat jo lähtökohtaisesti “tax free” – hintaan ei alun alkujaankaan sisälly arvonlisäveroa.

Arvonlisäveron palautuksen hakeminen edellyttää, että ostosten yhteissumma on vähintään 5000 bahtia. Summa voi koostua useammassakin kaupassa tehdyistä ostoksista, jolloin hakemuspapereita on useampia, mutta jokaisesta kaupasta on oltava ostoksia vähintään 2000 bahtilla.

Jos tekee ostoksia tavaratalossa, voi yleensä kerätä kuitit eri osastoilta ja mennä niiden kanssa lopuksi palvelupisteeseen, jossa täytetään hakemuslomake. Hakemus on täytettävä ostopäivän aikana.

Passi mukaan
ostoksille

Ostoksia tehtäessä passin täytyy olla mukana. Tuotteista maksetaan kauppaan verollinen normaalihinta, mutta samalla täytyy pyytää VAT Refund -lomake, jotta veroa voi myöhemmin anoa takaisin.

Keltaiseen VAT Refund -lomakkeeseen täytetään kaupassa omat nimi- ja osoitetiedot sekä passin tiedot. Palautuksen maksutavaksi voi rastittaa lomakkeeseen käteisen, maksuosoituksen tai hyvityksen omalle luottokortille. Myyjä listaa lomakkeeseen ostetut tuotteet ja niittaa mukaan alkuperäisen kuitin.

Jos ostoksesta tarvitsee itselleen tositteen esimerkiksi takuuasioita varten, voi tässä vaiheessa yrittää kysyä, olisiko kuitista mahdollista saada itselle kuittikopiota. Yleensä kauppa voi antaa ainakin valokopion. Alkuperäinen kuitti on luovutettava pois lentokentällä, jossa veronpalautus maksetaan.

Hakemuspapereihin leima
ennen passintarkastusta

Bangkokin Suvarnabhumi-lentokentällä palautusprosessi on kaksivaiheinen. Ensin on käytävä VAT Refund -toimistossa, jossa mukana olevat tuotteet tarkastetaan ja hakemukseen tai hakemuksiin lyödään leima.

VAT Refund -toimistossa voi käydä yhtä hyvin ennen tai jälkeen lähtöselvityksen, mutta on huomattava kaksi asiaa.

Ensinnäkin tämä tarkastustoimisto sijaitsee lentokentän kaikille avoimella alueella. Siksi siellä on ehdottomasti muistettava käydä ennen kuin menee boarding passin kanssa suljetulle lähtöalueelle ja passintarkastukseen, josta ei voi enää palata takaisin.

Toiseksi ostettujen tuotteiden on oltava tässä vaiheessa mukana tarkastusta varten. Jos ne on jo pakattu matkatavaroihin ja lähetetty koneen ruumaan, hyvitys jää luultavimmin saamatta. Tarkastuksen perinpohjaisuus tosin riippuu virkailijan mielialasta, ja joskus leiman saattaa saada ilman ostosten perinpohjaista esittelyäkin.

Käsimatkatavaroihin sopivat luksustuotteet kuten korut, kellot, kynät ja silmälasit täytyy näyttää vielä uudelleen seuraavassa toimistossa passintarkastuksen jälkeen.

Kylmää käteistä
toisesta toimistosta

Kun palautushakemukseen on saatu asianmukainen leima ensimmäisestä konttorista, voi jo alkaa siirtyä lähtöportteja kohti.

Passintarkastuksen jälkeen käytävä haarautuu kahtia, ja sitä on lähdettävä joko vasemmalle tai oikealle sen mukaan, miltä portilta oma lento on lähdössä. Onneksi molemmissa suunnissa on oma VAT Refund -tiski. Näiden sijainnit selviävät myös opastekartasta.

Rahat maksetaan toiselta VAT Refund -tiskiltä leimattua hakemusta vastaan. Edellä mainitut luksustuotteet pitää vielä näyttää uudelleen.

Kustakin hakemuspaperista peritään tässä vaiheessa 100 bahtin käsittelymaksu, joka vähennetään palautettavasta summasta.

Palautusrahat voi halutessaan vaihtaa euroiksi rahanvaihtopisteessä tai käyttää vaikkapa uusiin ostoksiin kansainvälisen alueen kaupoissa. Niissä tuotteet ovat jo valmiiksi arvonlisäverottomia, joskaan eivät välttämättä erityisen edullisia.