bts-1.jpgBTS SkyTrain eli ilmajuna on yksi kätevimmistä tavoista liikkua Bangkokissa. Junalla voi pyyhkäistä muutamassa minuutissa ruuhkaisten teiden yli kaupungin laidalta toiselle. Yhdessä metron (MRT) kanssa se muodostaa verkoston, jota kannattaa opetella hyödyntämään liikkumisessa.

SkyTrain, virallisesti BTS (Bangkok Mass Transit System) avattiin liikenteelle joulukuussa 1999. Avoinna on nykyisin kaksi linjaa (Sukhumvit ja Silom), joilla on yhteensä 23 asemaa.

BTS:ää käyttää päivittäin 450 000 matkustajaa. Liikenne aloitetaan aamukuudelta ja lopetetaan keskiyöllä.

Ruuhka-aikoina vuoroväli on 2 minuuttia, mutta istumapaikkoja on vaikea saada. Osa penkeistä on varattu erityisesti munkeille. Heitä ei junassa juuri näy, mutta on silti hyvä muistaa, ettei naisten ole soveliasta istua munkkien vieressä.

SkyTrain-asemat ovat 2–3 kerroksessa maanpinnan yläpuolella: ensimmäisessä taso on lipunmyynti ja kauppoja, ylempänä asemalaituri. Siamin risteysasemalla on kolme tasoa. Useimmilla asemilla on ainakin muutamia liukuportaita sekä erikseen hissit tai ramppi pyörätuolia käyttäville.

Kaksi linjaa,
jatkoa tulossa

bts-kartta.jpgBTS:n Sukhumvit-linja lähtee idässä On Nut -asemalta ja päättyy pohjoisessa Mo Chit -asemalle, joka on viikonloppumarkkinoiden (Chatuchak) yhteydessä.

Lyhyemmän Silom-linjan toinen päätepysäkki on National Stadium, joka sijaitsee MBK-ostoskeskuksen yhteydessä. Linja ulottuu tästä joen rantaan asti (Saphan Taksin), jossa voikin vaihtaa kulkuvälinettä ja jatkaa matkaa jokea pitkin veneellä pohjoiseen. SkyTrainin joen ylittävä laajennusosa on lähes valmis ja avattaneen liikenteelle huhtikuussa 2009.

BTS-linjojen keskipiste on Siam (Siam Paragon -tavaratalon yhteydessä). Se on ainoa ”interchange station” eli vaihtopiste, jossa voi siirtyä linjalta toiselle junaa vaihtamalla. Kaikilla SkyTrain-asemilla on numerot Siamilta lähtien itään (E), etelään (S), länteen (W) ja pohjoiseen (N) niin, että esimerkiksi Siamista toisena itään sijaitseva Phloen Chit on numeroltaan E2.

Asemien nimet ovat pääosin samat englanniksi ja thaiksi. Muutamia eroja kuitenkin löytyy, esimerkiksi Victory Monument ei ole monillekaan thaimaalaisille tuttu, koska aseman nimi on thaiksi Anusawari Chai Samoraphum.

Näin ostat lipun
SkyTrainiin

bts-3.jpgSkyTrain-liput maksavat 15–40 bahtia etäisyydestä riippuen. Alle 90-senttiset lapset voivat matkustaa ilmaiseksi. Useamman hengen seurueelle taksi saattaa siten jo tulla edullisemmaksi vaihtoehdoksi.

Liput ostetaan asemilla olevista automaateista. Seinällä on kartta, jossa näkyy asemien kohdalla numerot ja hinta etäisyyden mukaan. Automaatista ostetaan lippu painamalla kohdeasemaa vastaavaa numeropainiketta ja syöttämällä tarvittava määrä kolikoita. Automaatit hyväksyvät 5 ja 10 bahtin kolikot ja antavat myös vaihtorahaa takaisin.

Jos käsillä on vain seteleitä, ne on ensin vaihdettava kolikoiksi palveluluukulla. Luukulta ei voi ostaa kertalippuja, virkailijalle annetaan vain sopiva summa seteleitä ja saadaan takaisin kolikoita, joiden kanssa mennään sitten automaatille.

bts-2.jpgAutomaatista saatava lippu on magneettilippu, joka työnnetään sisään kulkuportissa olevasta reiästä. Lipun tulee olla oikein päin (pieni reikä tulee eteen vasemmalle). Lippu sujahtaa samantien ulos portin päältä, josta se napataan mukaan ja portti aukeaa. Kohdeasemalla lippu syötetään taas porttiin ja se katoaa sinne. Jos tuli vahingossa matkustettua liian kauaksi eikä lippu riitäkään, portti ei aukea vaan pitää mennä asioimaan lipputiskille ja maksaa erotus.

Jos kantamuksia on paljon, ne kannattaa nostaa ylös ennen portista kulkua. Muuten saattaa käydä niin, että infrapunasilmä harhautuu edessä vilahtavista ostoskasseista ja lyö portin kiinni kylkiisi juuri, kun olet kävelemässä siitä.

Päivälipulla voi
ajella mielin määrin

SkyTrainia useammin käyttäville on kertalippujen lisäksi tarjolla muunkinlaisia lippuja. Päivälippu (One-Day Pass) maksaa 120 bahtia ja sillä voi ajaa rajattomasti ostopäivän aikana.

SKY SmartPass on ladattava arvokortti, jonka hinta on 100 bahtia. Lisäksi peritään 30 bahtin maksu uudesta kortista. Korttiin voi ladata lisää arvoa jopa 2000 bahtiin asti, jolloin ei tarvitse laskeskella asemien etäisyyksiä vaan kortilta vähennetään aina automaattisesti oikea summa. SmartPass-korttia ei tungeta kulkuportin sisään, sitä ainoastaan käytetään portin päällä olevan tunnistuspisteen lähellä. Kortti on voimassa viiden vuoden ajan.

Lisäksi on tarjolla usean matkan kortteja (Adult SmartPass). Kortti on voimassa 30 päivää ja siihen voi ladata 20, 30 tai 40 matkaa 440–800 bahtin hintaan. Tällä kortilla matkustaminen tulee tavallista halvemmaksi, hinta on kiinteä matkan pituudesta riippumatta.

Metro on uudempi
ja hienompi

mrt-1.jpgBangkokin metro eli MRT (Mass Rapid Transit) valmistui 2004. Asemia on tällä hetkellä 18. Metro kulkee vain yhtä, puolikaaren muotoista linjaa. Sitä käyttää päivittäin 190 000 ihmistä.

Yhteisiä pysäkkejä SkyTrainin kanssa on kolme. Näissä pisteissä voi siis vaihtaa maanalaisesta ilmajunaan tai päinvastoin, joskin kävelymatkaa on jonkin verran. Vaihtoa hankaloittaa se, ettei kulkuvälineisiin vielä toistaiseksi käy sama lippu, vaan se on ostettava molempiin erikseen. Lisäksi metron ja SkyTrainin pysäkeillä on eri nimet: kohdakkain olevat asemaparit ovat Silom (metro) ja Sala Daeng (SkyTrain), Sukhumvit–Asok sekä Chatuchak–Mo Chit.

Metroasemilla on yleensä neljä uloskäyntiä, jotka ovat liikkumisen helpottamiseksi katutasolla olevan risteysalueen eri kulmissa. Oikean uloskäynnin valitsemalla pääsee siis jatkamaan matkaa tietä ylittämättä.

Metron kertaliput maksavat 15–39 bahtia. Hinta kohoaa 16–40 bahtiin tammikuussa 2009. Tarjolla on myös päivälippu (120 baht) sekä monia muita lipputyyppejä. Lapsille ja vanhuksille on alennuslippuja. Alle 90-senttisille lapsille matka on maksuton.

Liput ostetaan asemilla olevista automaateista, jotka ovat nykyaikaisempia kuin SkyTrain-automaatit: niissä on näpyteltävä reittikartta. Automaatteihin käyvät myös setelit. Kertalippu on kolikon muotoinen etälippu, jota käytetään portissa olevan tunnistimen lähellä.

Tammikuussa 2005 metrojärjestelmä suljettiin kahdeksi viikoksi onnettomuuden jälkeen, jossa täysi juna törmäsi varikolle palaavaan tyhjään junaan Thailand Cultural Centre -aseman lähellä. Onnettomuudessa loukkaantui 140 ihmistä.

Linkit
BTS SkyTrain
Bangkok Metro – MRT